ارزشيابي توصيفي

دبستان پسرانه آزادگان تهران
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Thursday, April 17, 2003

مشاهدات عمقي
محل مشاهده: دبستان پسرانه آزاد گان
تاريخ مشاهده: 19/12/1381
مشاهده گر: سعيده سادات ميرزاده واقفي
آقاي فرزانه فرمودند كه طرح ارزشيابي توصيفي بسيار عالي است. آموزش و پرورش عملكردش متاسفانه بد است و بايد در كتب درسي بازبيني شود.
در عمل تغيير و تحولي انجام شود و نظر معلم را كه مجري طرح است بايد در نظر بگيرند واصلاحات و مشكلات را از طريق معلمان بدست آورند زيرا آنها در عمل كار را انجام داده اند.
اين طرح در عين خوب بودن نياز به اصلاحاتي دارد كه بايد در طي زمان اصلاح شود. اين طرح خيلي دير انجام شد تكليف معلوم نشد كه چه بايد بكنيم؟ بايد كارنامه بدهيم يا اين طرح را اجرا كنيم؟ و فقط ميزان ارزشيابي دانش آموز را با حروف را مشخص كنيم؟
خانم زندي: وقتي با اولياء در مورد اين طرح صحبت كرديم ابتدا ايجاد نارضايتي شد. اگر اين طور در چك ليستها نوشته شده معلم صادقانه بنويسيد روش بسيار خوبيست.
اين روش براي دانش آموزاني كه بسيار ضعيف هستند و هميشه "ب" مي گيرند نتيجه
نمي دهد. ما قرار است كه مردودي نداشته باشيم پس تكليف اين بچه ها چه خواهد شد. بعضي از دانش آموزان بسيار ضعيف هستند و اصلاً صلاح ديده نميشود كه در سال آينده به سر كلاس دوم بنشينند.
خانم قبادي: در مورد كارنامه و ريز نويسي آنها مشكل داريم ( بسيار ريز نوشته شده است) آقاي فرزانه: اين طرح خوب است ولي از طريق معلمان مطمئناً به نتيجه مي رسيم. متاسفانه يك مقدار هم دير اقدام شده است . اين طرح نياز به نظارت دارد .طرح غني سازي هم طرحي است كه در اين مدرسه اجرا مي شود. و هزينه هنگفتي برايش در نظر گرفته شده است ولي به مدرسه چيزي نرسيده است و نظارت و رسيدگي هم براي آن نيست.
در زمينه مادي و معنوي هم بايد يك هزنيه مادي هم در نظر بگيرند چون كار سنگين است. اين در حقيقت تشويقي است براي آنان. جلسه هم بايد بگذارند و مدام با ما در تماس باشند و جلسات به سال بعد نكشد.
خانم قبادي: طرح غني سازي طرحي بود كه در مراحل اوليه فشار زيادي را ما تحمل كرديم حجم اين كار يك مقدار زياد است.
آقاي فرزانه: يك مقدار از كارهاي انجام شده معلمين را چك نموده و مراحل پيش رفت را نظارت كرده بود.
خانم زندي: ما دلمان مي خواهد كه كارنامه كمي نباشد و يك كارنامه باشد كه فقط بگويد كه دانش آموز لياقت بالا رفتن از اين مرحله و از اين كلاس را به كلاس ديگر را دارد يا ندارد. درحقيقت اين جا نظر معلم تاثير دارد و دست معلم باز است و در اينجا كارنامه كمي دست معلم را مي بندد. (روي اين مسئله تاكيد شده بود)
خانم قبادي: كتاب جاري اشكالاتي دارد كه با آقاي حسني صحبت كرديم و بايد رفع شود.
بچه هاي ضعيف در اين صورت نبايد به كلاس بالاتر بروند مثلاً بچه هايي كه از نظر IQ پائين بودند به مدارس خاص مي فرستادند اما متاسفانه امروزه در بين مدارس ديگر پخش مي كنند و در نتيجه بين بچه هاي ديگر قرار گرفته و با توجه به مقايسه آنها سرخورده مي شوند و باعث مي شود كه آنها كمتر پيشرفت كنند.
من خواستم سر كلاسشان بروم اما يكي از آنها كلاس نداشت و ديگري هم درسش را داده بود و با توجه به اينكه من پيشنهاد كردم كه اجازه دهند سر كلاسشان بروم استقبال نشد. من هم اصرار نكردم .
نظريه:
با توجه به صحبتهايي كه شد در طي يك جلسه براي هر مدرسه به نظر مي رسد با توجه به سختيها و كاستيها مخصوصاً كه طرح ارزشيابي توصيفي براي بار اول است كه در حال اجراست معلوم مي شود كه خود معلمان و مديران با آن موافق هستند و در حقيقت اين طرح با طرح غني سازي همخوان و تكميل كننده است. اگر طرح غني سازي در مدارس در حال اجرا نبود چه بسا اجراي طرح كمي به كيفي با مشكلات فراواني مواجه مي شد ولي طرح غني سازي كمك بسياري به اجراي اين طرح نموده است.

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger