ارزشيابي توصيفي

دبستان پسرانه آزادگان تهران
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Friday, May 23, 2003

باسمه تعالي

گزارش عملكرد طرح تغيير مقياس ارزشيابي كمي به كيفي پايه اول دبستان آزادگان پسران

با سلام و عرض ادب و ضمن تقدير و تشكر از دست اندركاران تدوين طرح تغيير مقياس كمي به كيفي كه جرقه اي براي ايجاد تحولي بزرگ در نظام آموزشي كشور ايجاد نموده اند.
با عنايت به اينكه دبستان آزادگان پسران بعنوان پيش آزمايشي اين طرح انتخاب گرديد در جلسه مورخ 12/11/81 كه در اردوگاه شهيد باهنر برگزار گرديده بود، معلمين پايه اول همراه با مسئول آموزشگاه در اين جلسه شركت نمودند و در محضر آقايان دكتر موسوي، دكتر احمدي، دكتر حسني، دكتر كاظمي و سايرين از كم و كيف و چگونگي اجراي طرح قرار گرفتند و با اين طرح آشنا شدند و جزوات مربوطه را دريافت نمودند و جزوات مطالعه شد و مدير مدرسه به همكاران متذكر شد كه زماني در اجراي طرح و انجام مسئوليت پذيرفته شده موفق خواهيم بود كه اين طرح را باور نمائيم و به محاسن آن پي ببريم در غير اينصورت به اهداف مورد نظر دست نخواهيم يافت و در اين رابطه بحث و تبادل نظر شد تا اينكه اهداف طرح روشن شد و باورهاي لازم ايجاد گرديد سپس جزوات و چك ليست ها و كارنامه ها به تعداد مورد نياز تكثير گرديد و همگي مصمم به اجراي طرح شدند.

در اوايل اسفند ماه جلسه اي با حضور اولياي پايه اول برگزار گرديد و در جلسه طرح و چگونگي اجراي آنرا به اوليا توضيح داديم و به اوليا متذكر شديم كه ديگر در انتظار نمره كمي نباشند و آنچه ملاك عمل خواهد بود كيفيت كار است كه در چك ليست ها نوشته شده است و مراتب به استحضار اولياي گرامي رسانده شد و اوليا نيز پس از ايراد سوالات و پرسش و پاسخ نظرات اولياي محترم نيز بيان شد و در مجموع از اين طرح استقبال نمودند.

سپس جناب آقاي مقني زاده رابط اداره كل سنجش و ارزيابي از پيشرفت تحصيلي و مسئول اجراي طرح به طور مرتب با اين واحد آموزشي چه از طريق تلفني و چه از طريق مراجعه حضوري در جريان اجراي طرح قرار گرفتند و راهنمايي هاي لازم از جانب ايشان به مدرسه ارائه شد و به سوالات همكاران محترم پاسخ مي دادند و سركار خانم ميرزاده واقفي نماينده آقاي مقني زاده نيز به طور مستمر در مدرسه حضور يافتند و در جريان روند كار قرار گرفتند و راهنمائي هاي لازم را ارائه نمودند و سوالات مورد نظر مطرح مي شد و در دهه دوم اسفند آقاي صفري كارشناس مسئول سازمان آموزش و پرورش ابتدائي شهر تهران جهت بازديد به مدرسه مراجعه نمودند و از نزديك در جريان اجراي طرح قرار گرفتند.
از سوي دايره سنجش و ارزشيابي از پيشرفت تحصيلي آموزش و پرورش منطقه 9 (امتحانات) نمونه كارها و جزوات و چك ليست ها و گزارشي از عملكرد همكاران در اواخر بهمن ماه از مدرسه دريافت نمودند و مجدداً در اواخر اسفند ماه نيز گزارشي از عملكرد اين طرح و نظرخواهي از جزوه سفر يادگيري كه از طرف اداره كل ارسال شده بود و مورد بررسي همكاران قرار گرفته بود به اداره كل ارسال شد.

قرار شد كارنامه هاي توصيفي دو ماهه سوم يعني بهمن و اسفند توسط همكاران پايه اول تكميل شود كه با هماهنگي با آقاي مقني زاده تا اواخر فروردين ماه فرصت گرفته شد و تكميل شد و بعلت مشكلاتي كه براي مديريت مدرسه پيش آمده بود در مدرسه حضور نداشت و همكاران دفتري كارنامه ها و چك ليست ها را اشتباهاً به اداره كل ارسال نموده بودند كه مديريت مدرسه جهت عودت آنها اقدام نموده است. در اينجا از زحمات پيگيريهاي مستمر و تلاشهاي بيدريغ جناب آقاي مقني زاده كه واقعاً پشتكار فراوان از خود نشان دادند تقدير و تشكر مي گردد؛ چون ايشان واقعاً علاقه مند به اجراي طرح و نيز با جديت و پشتكار فراوان ما را ياري داده اند.

همكاران پايه اول اين واحد آموزشي كه دوره طرح غني سازي براي رشد را نيز گذرانده اند مصمم به اجراي طرح هستند و نظر آنها موافق با نظر مدير مدرسه مي باشد كه خوب است به طور كلي نمره و كارنامه كمي را حذف نمايند و فقط ملاك عمل همين چك ليست ها و كارنامه هاي توصيفي باشد. و همچنين نظر همكاران پايه اول اين است كه تغييراتي در چك ليست ها خصوصاً در زمينه ورزش و سلامت جسماني تغييراتي حاصل گردد. و چك ليست ها تا حدي مختصر گردد بهتر است و نظر مدير آموزشگاه برا اين است كه جلسات توجيهي به طور مستمر حداقل هر 2 ماه يكبار با حضور مجريان طرح و دست اندركاران تدوين طرح برگزار گردد تا از نزديك با همديگر تبادل نظر نموده و از نظرات همديگر مطلع شوند و از تجربيات همديگر در اجراي طرح استفاده نمايند و حتماً اصلاحات پيشنهاد شده با حضور مجريان طرح كه همانا معلمين محترم پايه اول مي باشند ايجاد گردد و جهت دلگرمي همكاران و تقويت روحيه آنان قدرت و اختيار اين طرح مشخص و به اداره مربوطه اعلام گردد و به صورت مصوبه در آيد و كارنامه پايان سال حذف گردد.

در ادامه برخي پيشنهادات به شرح زير اعلام مي گردد:

1. چون اين طرح نياز به علاقه و پشتكار و صرف وقت بسيار مي باشد لازم است جهت دلگرمي معلمين حق الزحمه اي براي اين عزيزان در نظر گرفته شود.
2. براي مدارس مجري طرح هزينه اي در نظر گرفته شود.
3. سيستم كامپيوتري مدارس مجري طرح تقويت شود تا همكاران بتوانند با اينترنت تماس حاصل نمايند و از تجارب همكاران ديگر نيز استفاده شود.
4. چك ليست ها و كارنامه هاي توصيفي در پايان سال تحصيلي حتماً اصلاح گردد.
5. معلمين پايه اول مجري طرح به هيچ وجه از مدرسه انتقال نيابند.
6. در تابستان امسال فرصت بسيار مناسبي براي تقويت طرح مي باشد لازم است جلسات متنوع و پرمحتوايي با حضور كليه مجريان طرح در نظر گرفته شود.
7. چون بسياري از معلمين پايه اول سابقه بيشتر از 20 سال دارند و يك روز تقليل كار به آنها تعلق مي گيرد در روز تقليل كاري آنها دانش آموزان عزيز در مدرسه با معلم ديگر به سر مي برند و بازدهي آنچناني نخواهد داشت بهتر است با در نظر گرفتن حق الزحمه 1 روز در هفته معلمين مربوطه در كلاس حضور يابند و يك روز تعطيل نشوند تا وقت دانش آموزان هدر نرود.
8. يك معلم متخصص هنر به مدارس فرستاده شود تا در كليه پايه ها هنر كار شود.

با تشكر
مسئول دبستان آزادگان پسران
محمد رضا فرزانه
21/2/82

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger